Wednesday, 23 August 2017

Multilateral Handel Systemet Är


WORLD TRADE ORGANIZATION. THE WTO IN BRIEF PART 1 Det multilaterala handelssystemet förflutna, nutid och framtid. Världshandelsorganisationen bildades 1995 En av de yngsta av de internationella organisationerna är WTO efterträdaren av Allmänna tullavtalet och Handel GATT inrättat i kölvattnet av andra världskriget. Så medan WTO fortfarande är ung är det multilaterala handelssystemet som ursprungligen inrättades under GATT över 50 år gammalt. De senaste 50 åren har sett en exceptionell tillväxt i världshandeln Merchandisexporten ökade i genomsnitt med 6 år. Total handel 2000 var 22 gånger GATT 1950 och WTO har hjälpt till att skapa ett starkt och välmående handelssystem som bidrar till oförutsedd tillväxt. Systemet utvecklades genom en rad handelsförhandlingar, eller rundor som innehas under GATT De första rundorna behandlades huvudsakligen med tullsänkningar men senare ingick förhandlingar andra områden som antidumpning och icke-tariffära åtgärder. E 1986-94 Uruguayrundan ledde till WTO: s skapande. Förhandlingarna slutade inte där Några fortsatte efter Uruguayrundans slut I februari 1997 träffades enighet om teletjänster, där 69 regeringar kom överens om omfattande liberaliseringsåtgärder som gick utöver de som överenskommits i Uruguayrundan. Under samma år avslutade 40 regeringar framgångsrikt förhandlingar om tullfri handel med informationsteknologiprodukter och 70 medlemmar ingick en finansiell överenskommelse som täckte mer än 95 handel med bank-, försäkrings-, värdepappers - och finansiell information. In 2000 började nya samtal om jordbruk och tjänster. Dessa har nu införlivats i en bredare agenda som lanserades vid den fjärde WTO-ministerkonferensen i Doha, Qatar, i november 2001. Arbetsprogrammet, Doha utvecklingsagenda, lägger DDA till förhandlingar och annat arbete På icke-jordbruksavgifter, handel och miljö, WTO-regler som antidumpning och subventioner, investeringar, konkurrenspolitik , Handelsfacilitet, insyn i offentlig upphandling, immateriell äganderätt och en rad frågor som utvecklingsländerna tar upp som svårigheter de står inför för att genomföra de nuvarande WTO-avtalen. Fristen för förhandlingarna är 1 januari 2005. VERDENSHANDELSORGANISATIONEN. Handelsavtalets principer. WTO-avtalen är långa och komplexa eftersom de är juridiska texter som täcker ett brett spektrum av aktiviteter. De handlar om jordbruk, textilier och kläder, bank, telekommunikation, statliga inköp, industristandarder och produktsäkerhet, Immateriella rättigheter och mycket mer Men ett antal enkla grundläggande principer löper genom alla dessa dokument. Dessa principer är grunden för det multilaterala handelssystemet. En närmare titt på dessa principer. Klicka på för att öppna ett objekt Ett träd för navigeringsnavigation kommer Öppna här om du aktiverar JavaScript i din webbläsare.1 Mestbegunstigade nation MFN behandlar ot Hennes folk lika Enligt WTO-avtalen kan länder normalt inte diskriminera mellan sina handelspartner Ge någon en särskild fördel, till exempel en lägre tullsats för en av sina produkter, och du måste göra samma för alla andra WTO-medlemmar. Denna princip är känd Som mestbegunstigad nation MFN-behandling se rutan Det är så viktigt att det är den första artikeln i GATT-avtalet om handel med varor som reglerar handel med varor MFN är också en prioritet i Allmänna avtalet om handel med tjänster GATS Artikel 2 Och avtalet om handelsrelaterade aspekter av immateriella rättigheter TRIPS artikel 4, även om principen hanteras något annorlunda ihop. Dessa tre avtal omfattar alla tre huvudområden av handel som hanteras av WTO. Särskilda undantag är tillåtna. Till exempel, Länder kan inrätta ett frihandelsavtal som endast gäller varor som handlas inom gruppen som diskriminerar varor från utsidan eller de kan ge utveckling G länder särskild tillgång till sina marknader Eller ett land kan höja hindren mot produkter som anses vara ofördelaktiga från specifika länder. Och i tjänster är länder tillåtna, under begränsade omständigheter, att diskriminera. Men avtalen tillåter endast dessa undantag under strikta förhållanden. Generellt betyder MFN att varje gång ett land sänker ett handelshinder eller öppnar en marknad måste den göra samma varor eller tjänster från alla sina handelspartner, oavsett om de är rika eller fattiga, svaga eller starka.2 Nationell behandling Behandling av utlänningar och Lokalbefolkningen lika Importerade och lokalt producerade varor bör behandlas lika minst efter det att utländska varor har kommit in på marknaden Detsamma bör gälla för utländska och inhemska tjänster samt till utländska och lokala varumärken, upphovsrätt och patent. Denna princip för nationell behandling som ger andra Samma behandling som ens egna medborgare finns också i alla de tre huvudsakliga WTO-avtalen artikel 3 i GATT artikel 17 i GATS och Artikel 3 i TRIPS, även om principen hanteras något annorlunda i var och en av dessa. Nationell behandling gäller endast när en produkt, tjänst eller objekt av immateriella rättigheter har gått in på marknaden. Därför är tullar vid import inte ett brott mot Nationell behandling även om lokalt producerade produkter inte belastas med motsvarande skatt. Få handeln gradvis genom förhandlingar uppifrån. Löshandelsbarriärer är ett av de mest uppenbara sätten att uppmuntra handel. De berörda hindren är tullar eller avgifter och åtgärder som Importera förbud eller kvoter som begränsar kvantiteter selektivt. Andra gånger har även andra problem som byråkrati och växelkurspolitik diskuterats. Sedan GATTs skapelse 1947-48 har det varit åtta omgångar av handelsförhandlingar. En nionde runda, under Doha Utvecklingsagendan är nu igång. Först fokuserade de på att sänka tullar på tullar på importerade varor. Till följd av förhandlingarna, I mitten av 1990-talet hade industriländerna tullsatser på industrivaror sjunkit till mindre än 4. Men vid 1980-talet hade förhandlingarna utvidgats till att täcka icke-tariffära handelshinder och till de nya områden som tjänster och immateriella rättigheter. Öppningsmarknader kan vara fördelaktiga, men det kräver också anpassning WTO-avtalen tillåter länder att gradvis införa förändringar genom progressiv liberalisering. Utvecklingsländerna ges vanligtvis längre tid för att uppfylla sina skyldigheter. Redovisning genom bindning och öppenhet tillbaka till toppen. Ibland lovar att inte höja Ett handelshinder kan vara lika viktigt som att sänka ett eftersom löftet ger företagen en tydligare bild av sina framtida möjligheter. Med stabilitet och förutsägbarhet uppmuntras investeringar, skapas arbetstillfällen och konsumenterna kan fullt ut njuta av fördelarna med konkurrensval och lägre priser. Den multilaterala Handelssystem är ett försök från regeringarna att göra affärsmiljön stabil och predic Tabell. Uruguayrundan ökade bindningar. Andelar av tullar bundna före och efter 1986-94 samtal. Dessa är tulltaxor, så procentsatser vägs inte i volym eller värde. I WTO, när länderna är överens om att öppna sina marknader för varor eller tjänster, binder de sina åtaganden. För varor är dessa bindningar tak för tullsatser. Ibland länder beskattar import till priser som är lägre än de bundna priserna Ofta gäller det i utvecklingsländer I utvecklade länder tenderar de faktiska faktiska avgifterna och de bundna räntorna att vara samma. Ett land kan ändra sina bindningar, men först efter att ha förhandlat med sina handelspartner som kan innebära att de kompenserar dem för handelsförlust En av resultaten från Uruguayrundan av multilaterala handelsförhandlingar var att öka mängden handel under bindande åtaganden se tabell I jordbruket har 100 av produkterna nu bundna taxor Resultatet av alla Detta är en väsentligt högre grad av marknadssäkerhet för handlare och investerare. Systemet försöker förbättra förutsägbarheten och stabiliteten på andra sätt som w ell Ett sätt är att avskräcka från användningen av kvoter och andra åtgärder som används för att fastställa gränser för importmängder som administrerar kvoter kan leda till mer byråkrati och anklagelser om orättvisa spel. En annan är att göra ländernas handelsregler så tydliga och offentligt transparenta som möjligt. Många WTO-avtal kräver att regeringar offentliggör sina policies och praxis offentligt inom landet eller genom att anmäla WTO. Den regelbundna övervakningen av nationella handelspolitiska åtgärder genom mekanismen för övervakning av handelspolitiken utgör ett ytterligare medel för att uppmuntra insyn både nationellt och på multilateral nivå. WTO är ibland beskrivs som en frihandelsinstitution, men det är inte helt korrekt. Systemet tillåter tariffer och, under begränsade omständigheter, andra former av skydd. Det är mer exakt ett system med regler för öppen, rättvis och oavbruten konkurrens. Reglerna om icke-diskriminering MFN och nationell behandling är utformade för att säkra rättvisa handelsvillkor Så är de o N-dumpning som exporterar till en lägre kostnad för att få marknadsandelar och subventioner. Problemen är komplexa och reglerna försöker fastställa vad som är rättvist eller orättvist, och hur regeringar kan reagera, särskilt genom att ta ut ytterligare importtullar beräknade för att kompensera för skador som orsakats av orättvisa Handel. Många av de andra WTO-avtalen syftar till att stödja rättvis konkurrens inom jordbruket, immateriella rättigheter, tjänster, till exempel avtalet om offentlig upphandling ett plurilateralt avtal eftersom det är undertecknat av endast några WTO-medlemmar utökar konkurrensreglerna för inköp av tusentals regeringar enheter i många länder och så vidare. Att uppmuntra utveckling och ekonomiska reformer uppifrån. WTO-systemet bidrar till utveckling Å andra sidan behöver utvecklingsländerna flexibilitet i den tid de tar för att genomföra systemavtalet och avtalen själva ärver de tidigare GATT-bestämmelser som tillåter särskilt stöd och handelsmedgivanden för utvecklingsländer tre fjärdedelar av WTO-medlemmar är utvecklingsländer och länder i övergång till marknadsekonomier. Under sju och ett halvt år av Uruguayrundan genomförde över 60 av dessa länder autonomt handelsliberaliseringsprogram. Samtidigt var utvecklingsländer och övergångsekonomier mycket mer Aktiv och inflytelserik i förhandlingarna i Uruguay-rundan än i någon tidigare omgång, och de är ännu mer i den nuvarande utvecklingsagendan för Doha. I slutet av Uruguayrundan var utvecklingsländerna beredda att ta på sig de flesta av de skyldigheter som krävs Utvecklade länder Men avtalen gav dem övergångsperioder för att anpassa sig till de mer obekanta och kanske svåra WTO-bestämmelserna, särskilt för de fattigaste minst utvecklade länderna. Ett ministerbeslut antaget i slutet av rundan säger att bättre länder ska accelerera genomförande av åtaganden om marknadstillträde på varor som exporteras av de minst utvecklade länderna, och det ser ks ökat tekniskt bistånd för dem På senare tid har utvecklade länder börjat tillåta tullfri och kvotfri import för nästan alla produkter från minst utvecklade länder. Allt detta går WTO och dess medlemmar fortfarande igenom en inlärningsprocess. Nuvarande utvecklingsagenda i Doha omfattar utvecklingsländer oro över de svårigheter de står inför för att genomföra avtalen i Uruguayrundan. Handelssystemet bör vara. Utan diskriminering bör ett land inte diskriminera mellan sina handelspartner och ge dem lika gynnade nationer eller MFN-status och det bör inte diskriminera mellan sina egna och utländska produkter, tjänster eller medborgare som ger dem nationella behandlingar. Frisörbarriärer kommer ner genom förhandlingar. Förutsägbara utländska företag, investerare och regeringar borde vara övertygade om att handelshinder, inklusive tullar och icke-tariffära hinder, inte ska höjas godtyckligt Tullsatser och marknadsåtaganden är bundna i WTO . Mer konkurrenskraftigt motverkar orättvisa metoder som exportsubventioner och dumpningsprodukter till lägre kostnad för att få marknadsandelar. Mer fördelaktiga för mindre utvecklade länder, vilket ger dem mer tid att anpassa sig, större flexibilitet och speciella privilegier. Det låter som en motsägelse. Det föreslår särskild behandling , men i WTO betyder det faktiskt att icke-diskriminering behandlar nästan alla lika. Det här är vad som händer Varje medlem behandlar alla andra medlemmar lika som mest gynnade handelspartner Om ett land förbättrar de fördelar som det ger till en handelspartner, har det att ge samma bästa behandling till alla andra WTO-medlemmar så att de alla fortsätter mest gynnade. Största nationen MFN-status betyder inte alltid lika behandling De första bilaterala MFN-fördragen inrättar exklusiva klubbar bland ett land mest eftertraktade handel Partner Under GATT och nu WTO är MFN-klubben inte längre exklusiv. MFN-principen säkerställer att varje land behandlar sitt över 140 medlidande S. Men det finns några undantag. Multilateralt handelsfacilitet - MTF. What är en multilateral handelsfacilitet - MTF. A: s multilaterala handelsfacilitet MTF är ett handelssystem som underlättar utbyte av finansiella instrument mellan flera parter. Multilaterala handelsfaciliteter möjliggör stödberättigade kontraktsdeltagare Att samla in och överföra en mängd olika värdepapper, särskilt instrument som kanske inte har en officiell marknad. Dessa anläggningar är ofta elektroniska system som styrs av godkända marknadsoperatörer eller större investeringsbanker. Traders kommer vanligtvis att skicka order elektroniskt, där en matchande mjukvaru-motor används för att koppla köpare Med säljare. BREAKNING NED Multilateral Trading Facility - MTF. Multilateral trading facilities erbjuda detaljhandelsinvesterare och värdepappersföretag ett alternativt mötesplats för handel på formell utbyte Dessutom har MTF mindre restriktioner kring tillgången på finansiella instrument för handel, vilket gör att deltagarna kan utbyta mer exotiska tillgångar.

No comments:

Post a Comment